top of page
  • notojade

Lec臋 do Australii. Z rowerem馃槑

Zaktualizowano: 11 wrz

Podobno apetyt ro艣nie w miar臋 jedzenie. I ta zasada na pewno sprawdza si臋 w przypadku moich podr贸偶y rowerowych. Po ka偶dym wyje藕dzie, jak tylko wr贸c臋 do domu, nie mog臋 si臋 doczeka膰 kolejnej wyprawy. Poniewa偶 poje藕dzi艂em ju偶 troch臋 po Europie, Azji, Afryce i Ameryce P贸艂nocnej, tym razem chc臋 przejecha膰 na rowerze przez Australi臋. Z Wroc艂awia wylatuj臋 ju偶 11 wrze艣nia!

Trasa

Postanowi艂em pokona膰 Australi臋 z p贸艂nocy na po艂udnie. Wystartuj臋 z Darwin, potem s艂ynn膮 Stuart Highway pojad臋 co centrum kontynentu. Jedyne wi臋ksze miasto na mojej trasie, czyli Alice Springs jest oddalone prawie 1500 kilometr贸w od startu. To b臋dzie na pewno najtrudniejszy etap wyprawy, poniewa偶 opr贸cz kompletnego pustkowia, czekaj膮 tam na mnie wyj膮tkowo niekorzystne warunki pogodowe. Wed艂ug najnowszych prognoz, temperatury mi臋dzy Darwin a Alice Springs przekrocz膮 40 stopni Celsjusza.

Z Alice Springs chcia艂bym pojecha膰 do Uluru. Od zawsze marzy艂em, 偶eby zobaczy膰 ten niesamowity symbol Australii, wi臋c teraz chc臋 skorzysta膰 z okazji. Musz臋 wprawdzie zboczy膰 z mojej trasy i do艂o偶y膰 ponad 500 kilometr贸w, ale jestem przekonany, 偶e naprawd臋 warto zobaczy膰 prawdziwe serce Czerwonego Kontynentu.

Potem czeka mnie dalsza jazda na po艂udnie. Przekrocz臋 granic臋 Terytorium P贸艂nocnego i Australii Po艂udniowej, 偶eby po kolejnych 1500 kilometrach dojecha膰 do mety w Adelaide 鈥 portowym mie艣cie na po艂udniu Australii.

Je艣li wszystko p贸jdzie zgodnie z planem, ca艂a eskapada zajmie mi miesi膮c.

Sprz臋t - rower

Nie wywa偶am otwartych drzwi i zabieram ze sob膮 sprz臋t, kt贸ry z powodzeniem s艂u偶y艂 mi w wyprawach przez Europ臋, Ameryk臋 P贸艂nocn膮 i Afryk臋.

A wi臋c przede wszystkim rower. Kolejny raz stawiam na sprawdzonego gravelowego Specialized Diverge. Sprz臋t odebra艂em w艂a艣nie z serwisu Specialized we Wroc艂awiu. Pawe艂 Ignaszewski, kt贸ry niezawodnie dba o wyprawowy ekwipunek, zapewni艂 mnie, 偶e rower z powodzeniem da sobie rad臋 w pustynnych australijskich warunkach. Zak艂adamy nowiutkie opony Schwalbe Marathon Plus, nowe peda艂y SPD Shimano. B臋dzie te偶 nowy 艂a艅cuch, 艂o偶yska tylnej piasty i suportu. Opr贸cz tego, standardowe konserwacje i regulacje. No i jeszcze jeden drobiazg: lusterko przek艂adamy z lewej na praw膮 stron臋 kierownicy, bo na antypodach mamy ruch lewostronny.

Sakwy

To b臋dzie kompilacja sprawdzonych rozwi膮za艅. Pod siod艂o idzie du偶a torba Deuter, kt贸ra bardzo dobrze sprawdzi艂a mi si臋 w wyprawie do Londynu i tras膮 Odra-Nysa. Na przedni widelec, tradycyjnie pow臋druj膮 dwie malatukie torebki Ortlieba. Pod ram臋 wraca przetestowana w najci臋偶szych warunkach sakwa Blackburn. Na kierownic臋 zak艂adam polsk膮 uprz膮偶 firmy Triglav. Chc臋 w tej torbie zmie艣ci膰 ca艂y zestaw biwakowy. Na ram臋 jak zwykle w臋druje malutka torebka Rosewheel.

Biwak

Poniewa偶 nie ma 偶adnej szansy, 偶eby na mojej trasie sypia膰 w hotelach i motelach, zabieram kompletny sprz臋t biwakowy. Wa偶膮cy nieco ponad kilogram, namiot Naturehike Tagar2 by艂 ju偶 ze mn膮 w Afryce. Mo偶e i jest ma艂y, ale za to naprawd臋 lekki. Do tego ten sam co na Czarnym L膮dzie 艣piw贸r Volven Superlight. Tym razem zabieram ze sob膮 malutki dmuchany materac z Decathlonu, bo spanie na twardej aluminiowej macie niezbyt mi si臋 spodoba艂o w Afryce 馃槈 聽呕adnego zestawu do gotowania nie bior臋. Jak wiecie, ho艂duj臋 zasadzie 鈥瀒m mniej tym lepiej鈥. Na takiej wyprawie ka偶dy dodatkowy kilogram przeszkadza.


Ciuchy

Ubrania rowerowe b臋d膮 takie jak w Afryce. Trzy pary spodenek rowerowych, trzy koszulki rowerowe z kr贸tkim r臋kawem, kurtka przeciwdeszczowa, kamizelka i dwie bluzy. Do tego r臋kawki i nogawki na s艂o艅ce (bia艂e) i zimno (czarne). Buff, dwie pary r臋kawiczek, okulary i czapka pod kask ko艅cz膮 t臋 kr贸tk膮 list臋.

Zestaw cywilny na 鈥瀙o rowerze鈥 to jedna koszulka, slipki, spodnie z odpinanymi nogawkami i japonki. Wi臋cej nie bior臋. Musi wystarczy膰 馃槉

Lekarstwa i ubezpieczenie

Jak zawsze zabieram ze sob膮 ma艂膮 aptek臋 z lekami przeciwzapalnymi i przeciwb贸lowymi. Do tego opatrunki, 艣rodek dezynfekuj膮cy, zestaw na problemy 偶o艂膮dkowe. To ca艂kiem sporo i z regu艂y nie korzystam z tego w trasie, ale lepiej mie膰 ni偶 martwi膰 si臋 o to na pustkowiu. Tradycyjnie bior臋 ma艣膰 Assos na ty艂ek (bez tego nie ma jazdy, naprawd臋!) i troch臋 艣rodk贸w na owady. Poniewa偶 agresywne muchy w centrum Australii, to prawdziwa zmora, zabieram dodatkowo moskitier臋, kt贸r膮 b臋d臋 w razie czego zak艂ada艂 na kask.

Polisa to jak zawsze Woja偶er z PZU. Jako艣 lepiej si臋 czuj臋, jak ruszam na tak膮 dalek膮 wypraw臋 z wykupionym ubezpieczeniem.


Elektronika

Tu tak偶e kr贸luj膮 rozwi膮zania sprawdzone w Afryce. Nawiguj臋 moim telefonem Samsung S22 Ultra i nawigacj膮 Wahoo. Do tego bior臋 dwa powerbanki. Filmowa膰 b臋d臋 kamer膮 GoPro Hero 11, a wszystkie parametry organizmu zarejestruje moje Suunto. Z nowo艣ci planuj臋 zabra膰 ultralekki mikrofon, poniewa偶 planuj臋 nagrywa膰 dziennik z podr贸偶y w formie podcastu. Na wszelki wypadek bior臋 te偶 niewielki panel s艂oneczny, 偶eby w tym bezludnym terenie mie膰 zapasowe 藕r贸d艂o pr膮du. Poni偶ej za艂膮czam link do pierwszego odcinka podcastu, w kt贸rym opisuj臋 przygotowania do australijskiej eskapady. https://open.spotify.com/episode/2KzxVJwTK0rHJiwEKCKAHQ?si=vzjAvHWCSDCx_ajM8tMGbw





Woda

Najwi臋kszym problemem jazdy przez odludne i kompletnie suche tereny, b臋dzie wo偶enie odpowiedniego zapasu wody. Zabieram siedem bidon贸w. Trzy b臋d膮 w uchwytach na ramie, dwa kolejne w koszykach przy kierownicy i nast臋pne dwa na sakwach. Do tego dodatkowa butelka z filtrem w臋glowym (dzi臋kuj臋 za prezent Julia!) i dwa camelbaki o pojemno艣ci 1 i 2,5 litra, kt贸re pow臋druj膮 do torby pod ram膮.聽 Mam nadziej臋, 偶e to wystarczy.

Podr贸偶

Podr贸偶 do Australii zawsze trwa d艂ugo聽 i kosztuje sporo. W moim przypadku jest jeszcze trudniej, bo lec臋 do Darwin, a wracam z drugiego ko艅ca kontynentu, czyli z Adelajdy. To nie s膮 niestety tak popularne lotniska jak Sydney, Melbourne czy Perth. Ostatecznie kupi艂em bilet liniami Qatar Airways, bo w cenie biletu mo偶na (zamiast walizki) zabra膰 rower.

Szczeg贸lnie ci臋偶ki b臋dzie lot do Darwin, bo mam a偶 trzy przesiadki i podr贸偶 potrwa blisko 30 godzin. Startuj臋 z Wroc艂awia, potem przesiadka w Warszawie, Dosze i na Bali. Wracam nieco szybciej 鈥 bo w 28 godzin i mam tylko dwie przesiadki w Dosze i Warszawie.


Nie by艂oby wyjazdu do Australii bez partner贸w wyprawy.


Partnerzy sprz臋towi - Immotion i Specialized Wroc艂aw 聽

Tradycyjnie, od wielu lat o kondycj臋 mojego sprz臋tu dba wroc艂awska firma Immotion i sklep Specialized z placu Grunwaldzkiego. Pawe艂 Ignaszewski doskonale wie, czego potrzebuje d艂ugodystansowy kolarz i sprz臋t Specialized jeszcze nigdy mnie nie zawi贸d艂.


Partner 偶ywieniowy 鈥 Dinette

Tu te偶 wsp贸艂praca uk艂ada si臋 艣wietnie od wielu lat. Restauracja Dinette dba, o sportow膮 diet臋 podr贸偶nika, kt贸ry na etapie przygotowa艅 musi odpowiednio na艂adowa膰 akumulatory, a po powrocie szybko zregenerowa膰 nadw膮tlone si艂y 馃槉


Partner logistyczny 鈥 Port Lotniczy we Wroc艂awiu

O dobr膮 podr贸偶 na drugi koniec 艣wiata zadba艂o wroc艂awskie lotnisko. To tutaj zaczynam i ko艅cz臋 swoja podr贸偶. Nie ma nic przyjemniejszego ni偶 startowa膰 w podr贸偶 na drugi koniec 艣wiata z lotniska, kt贸re nie do艣膰, 偶e jest blisko domu, to jeszcze szybko i komfortowo obs艂uguje nietypowego podr贸偶nika z wielkim baga偶em.


Partner medyczny 鈥 Szpital Orthos

Specjali艣ci z Orthosa udzielaj膮 mi nieocenionej pomocy w trakcie przygotowa艅 do wyprawy. Dobrze przed wyjazdem pozna膰 swoje mocniejsze i s艂absze strony.聽 To tam sprawdz臋 swoj膮 kondycj臋 po powrocie z Australii.


Relacje z wyprawy

Moj膮 australijsk膮 wypraw臋 b臋d臋 jak zawsze relacjonowa艂 na moim facebooku, Instagramie, X i tym blogu. Dodatkowo spr贸buje dawa膰 te偶 kr贸tkie relacje na Tik Toku. Z okazji tego wyjazdu uruchomi艂em te偶 podcast, kt贸ry b臋dzie moim dziennikiem z podr贸偶y. Chc臋 codziennie na koniec dnia nagrywa膰 kr贸tkie podsumowanie tego co si臋 wydarzy艂o na trasie po Australii. Pierwszy odcinek jest ju偶 dost臋pny na Spotify i innych 聽platformach podcastowych. Wystarczy wpisa膰 no to jad臋 馃槉

https://open.spotify.com/episode/2KzxVJwTK0rHJiwEKCKAHQ?si=vzjAvHWCSDCx_ajM8tMGbw

bottom of page